Erasmus+ Portugalia
W dniach 12-19 maja 2023 r. dwie grupy dziesięcioosobowe wraz z opiekunami przebywały w oddalonym od Żelechowa o ponad 2500 km pięknym mieście Povoa de Varzim.

Znajduje się ono w północnej części Portugalii bezpośrednio nad Oceanem Atlantyckim. Szkoła, która nas gościła, to Escola Secundaria de Rocha Peixoto w Povoa. Realizowaliśmy program edukacyjny dla mobilności grupowej w programie Erasmus+ Edukacja szkolna, Grupowa mobilność uczniów o numerze projektu: 2022-1-PL01-KA121-SCH-000058036.
Przed rozpoczęciem zajęć zostaliśmy oprowadzeni po budynku szkoły, by poznać jego topografię i poczuć się pewniej w czasie zajęć i przerw w kolejnych dniach (szkoła jest bardzo duża). Poznaliśmy Panią Albinę Maia, która koordynowała nasze spotkania z portugalskimi uczniami i nauczycielami. Braliśmy udział w integracyjnej grze terenowej po naszym miasteczku Povoa de Varzim - gra została stworzona i poprowadzona przez tutejszych uczniów. Naszym zadaniem było udzielenie odpowiedzi na 21 pytań dotyczących miasta, które należało znaleźć przemierzając Povoa. Dzięki tej zabawie zdobyliśmy nowe doświadczenia w dziedzinie komunikacji międzynarodowej!
Szkoła partnerska przygotowała dla nas niespodziankę na czas pobytu: krótki kurs SUP (Stand Up Paddle- surfing z wiosłem). Niestety nie mogliśmy sami spróbować swoich sił w tej dziedzinie sportu ze względu na niesprzyjające w tych dniach, a wręcz niebezpieczne, warunki pogodowe (bardzo silny wiatr, duże fale, niska temperatura wody). Zamiast tego udaliśmy się łodziami ratunkowymi do stacji ratownictwa wodnego. Tam mogliśmy porozmawiać z ratownikami oraz zwiedzić najbardziej nowoczesną łódź ratunkową w całej Portugalii.
Cieszymy się też z tego, że mogliśmy świętować Dzień Szkoły razem z uczniami Escola Secundaria de Rocha Peixoto. Z uwagą i ciekawością przyglądaliśmy się, jak jest ten dzień u nich obchodzony, a nawet angażowaliśmy się w konkretne aktywności.
Kiedy zaś nie byliśmy na zajęciach merytorycznych, zwiedzaliśmy Povoa de Varzim. Wybraliśmy się też na wycieczkę do drugiego największego miasta Portugalii – Porto, które oddalone jest zaledwie 30 km od Povoa. Spacerowaliśmy tam najsłynniejszym mostem w tym mieście- mostem Ludwika I, odbyliśmy rejs statkiem i z poziomu rzeki Rio Duoro zwiedzaliśmy Porto, podziwiając jego barwną architekturę. Odwiedziliśmy też Katedrę Se, zabytkowy budynek stacji i cudownymi obrazami przedstawionymi na 20000 płytek azulejos oraz dzielnicę artystów. Nie mogło się obyć również bez odwiedzenia najważniejszego w całej Portugalii miejsca kultu Kościoła Katolickiego, Fatimy. Choć spędziliśmy tam zaledwie kilka godzin, zdążyliśmy odczuć panującą tu atmosferę cichej modlitwy i spotkania z Matką Bożą, która objawiła się w tym miejscu trojgu dzieciom 13 maja 1917 r. Odwiedziliśmy też domy, w których mieszkali pastuszkowie, a które zachowano w stanie z 1917 r. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w miasteczku Aveiros, znanym jako Wenecja Portugalii, gdyż można je zwiedzać płynąc gondolą. Nie zabrakło zatem i turystycznych atrakcji w czasie tej międzynarodowej mobilności naszych uczniów.
Ostatniego dnia, z rąk pani Dominiki Woźnickiej - Azeres, reprezentującej WE ARE. LDA- naszego partnera projektu, odebraliśmy certyfikaty potwierdzające udział w mobilności i realizację zadań podczas wyjazdu. Miłą niespodzianką był przygotowany specjalnie dla nas tort oraz upominki pamiątkowe. Również szkoła Escola Secundaria de Rocha Peixoto obdarowała nas podczas pożegnalnego spotkania pamiątkami.
W nocy z 19 na 20 maja wróciliśmy do Polski, by wypracowane efekty przedstawić pozostałym uczniom Lelewela oraz lokalnej społeczności.